Den mundtlige prøve i matematik er tilbage


- om fremstilling af oplæg og konsekvenser for undervisningen

’Tydelige problemstillinger’ og ’undersøgende aktivitet’ er nøgleord i forbindelse med afviklingen af den mundtlige gruppeprøve i matematik. I den nye bekendtgørelse adskiller prøven, der er i udtræk sammen med biologi og geografi, sig på væsentlige punkter fra den gruppeprøve, som blev afviklet frem til 2005. Den nye bekendtgørelse gælder for både 9. og 10. klasse.

Det betyder, at der skal fremstilles nye oplæg, som skal med udgangspunkt i tydelige problemstillinger skal give eleverne mulighed for at demonstrere deres matematiske kompetencer, som de er beskrevet i Fælles Mål 2009.
Det betyder tillige, at der skal iscenesættes undersøgende aktiviteter i undervisningen, hvor det er eleverne, der formulerer spørgsmål, danner hypoteser og beregner og fortolker resultater, mens lærerens rolle er at sætte scenen og inspirere ved at stille åbne og nysgerrige spørgsmål.
Kursuset vil indeholde oplæg og arbejde, der fokuserer på både prøveoplæg og undervisning, der honorerer de nye, anderledes krav til afgangsprøven.

Tilbage til oversigt